Een township, heimwee en meer - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu Een township, heimwee en meer - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu

Een township, heimwee en meer

Door: R. Franssen

Blijf op de hoogte en volg Rick

12 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hoihoi,

Gisteren is dan eindelijk de intro van start gegaan en na een lange dag vol informatie gisteren was het vandaag dan toch eindelijk tijd om het een en ander te doen en te zien. Hoewel, nu nog wel meer zien dan doen.

Vandaag bestond namelijk uit 2 delen, 's ochtends een spel om wat meer begrip te krijgen over wat armoede inhoud en gesprekken met enkele Afrikanen om te kijken tot in hoeverre onze verwachtingen van ZA ook daadwerkelijk kloppen en 's middags een rondleiding door een township in Grabouw. Met name dit laatste deel, de rondleiding, is iets wat heel veel indruk op me gemaakt heeft. Een groot gebied met een inwoner of 5000 die samen 4 waterpunten en een paar toiletten moeten delen. En om überhaupt bij die toiletten te komen moeten ze al een sleutel vragen van de beheerder ervan (om te voorkomen dat ze vernielt worden). De huizen bestonden voornamelijk uit wat golfplaten met een zeil erop, straten waren met afval bezaait, er hing een hele aparte geur in de straten (kan het niet echt beschrijven) en in de huisjes was het snik benauwd. Bijna onwerkelijk om te zien dat veel mensen zo moeten leven (zeker als je indenkt dat dit niet eens de armste plaatsen ter wereld zijn en er bij Kaapstad een township is waar nog veel meer mensen (ca. 1 miljoen) wonen). De mensen leken er echter nog redelijk gelukkig onder ook. Toch wel even iets anders dan de luxe van thuis met stromend water, een eigen wc, voldoende eten, elektriciteit en nog veel meer. Hoewel ik niet zoveel foto's gemaakt heb (uit respect voor de mensen daar) zal ik 1 fotootje toevoegen om een beetje een beeld te geven van hoe het eruit ziet.

Ook aan dieren heb ik de laatste paar dagen weer genoeg gezien. Buiten de losse ezels, koeien, honden en paarden die hier gewoon over straat liepen, kwam er gisteren ineens een stoet koeien voor de deur langs, gevolgd door een man die van een afstand de verloren koeien er nog een beetje bij probeerde te houden. Een heel apart gezicht om te zien.

Naast het bezichtigen van een township en de koeien op straat heb ik gisteren mijn eerste echte Zuid-Afrikaanse gerecht (de braai niet meetellend) gehad, bobotie. Het bestond vooral uit vlees (gehakt denk ik) en was best lekker.

De laatste dagen ben ik ook wat meer in contact gekomen met wat locals. Een van de jongeren hier (die volgens mij onze buurman is) kwam eergisteren aan de deur om kennis te maken. Heb even gezellig met hem zitten praten. Vandaag waren een paar kinderen in onze voortuin aan het spelen en nadat ze gezien hadden dat ik ze had gezien kwamen ze heel voorzichtig mijn kant op. Heb even kort buiten met ze gepraat (hoewel we niet ver gezien zij bijna geen Engels konden en mijn Afrikaans vrij snel ophield) en daarna gingen ze weer weg. Ook merk ik dat iedereen me heel vriendelijk begroet als ik door de straten loop en dat bijna iedereen hier vraagt hoe het met je gaat (soms gevolgd door een kort praatje).

Tot slot begin ik zo langzamerhand toch wel wat heimwee te krijgen. Na een paar leuke eerste dagen merk ik toch wel weer langzamerhand naar huis te verlangen en hoewel dit maar een tijdelijk gevoel zal zijn, wil ik het toch even gezegd hebben. Ach ja, morgen is de kennismaking op de school waar ik zal komen te werken en daarna 3 dagen introkamp, dus dan heb ik weer genoeg dingen om mijn gedachte op te zetten. Hierover snel genoeg meer.

Groetjes,
Rick

  • 12 Februari 2014 - 21:08

    Mies:

    Het komt goed schatje. Ik hou bewust het contact laag, maar als je wilt praten. 1 berichtje en we kunnen praten. het zijn ook wel erg veel nieuwe indrukken. Neem je slaap. Wel goed te horen dat je al contact hebt met de buren.

  • 14 Februari 2014 - 09:04

    Kees-Jan:

    Goed bezig, Rick! Het is leuk om je blogs te lezen en ik verheug me al op verhalen over de school en leerlingen!
    En wat de 2de H betreft: wanneer je daar nu al in zou zitten, ben je er ook altijd snel weer uit! Mark my words! ;-) En dan komt de vierde H: weet je nog welke dat is?
    Veel plezier: het is bijna weekend!

  • 14 Februari 2014 - 18:38

    Stephan:

    Hier regent het nu hier, en dan vanochtend ijs van het autoraam moeten krabben, en het zat er heel vast op.. zucht. Dan heb jij het beter, maar het is wel erg warm bij jouw. En je weet hoe je me kunt bereiken, dus als er iets is, dan hoor ik het wel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rick

Actief sinds 18 Dec. 2013
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 6809

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 03 Juli 2014

Minor Zuid-Afrika

Landen bezocht: