Back to basics - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu Back to basics - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu

Back to basics

Door: R. Franssen

Blijf op de hoogte en volg Rick

16 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Heyhey,

De introductieweek zit erop en het is bijna tijd om te beginnen. Afgelopen Donderdag heb ik eindelijk kennis gemaakt met de school waarop ik zal komen te werken, de Emil Weber High School. Donderdag zijn we eerst rondgeleid door de school en zijn we even bij iedere docent langsgegaan. Heel raar om te zien dat hier de leerlingen bij binnenkomst meteen braaf langs de tafels gingen staan en na goedemorgen gezegd te hebben allemaal gingen zitten. Dat is toch wel even wat anders dan in Nederland. Na de eerste pauze ben ik in een "science"-les mee gaan kijken om een indruk te krijgen van hoe het er hier aan toe gaat. Dit is ook meteen het moment waarop er even een hoop verwarring ontstond, want deze les was biologie. Niet echt handig, gezien ik al 5 1/2 jaar geen biologie meer gehad heb... Ik heb ook nog een lesje wiskunde meegekeken (wat door dezelfde vrouw gegeven werd). Nu was het dus zoeken naar de docent de docent die specifiek Nask geeft (die was er ook 1). Dit bleek echter ook maar om 1-2 uur op een dag te gaan (overigens is het wel echt hardcore Nask, het soort wat we op de HAN krijgen, maar dan in grade 10 al (dus 15-16 jaar oud)). Anyway, niet voldoende om de dag mee op te vullen, dus bedacht ik me dat het misschien een idee was om daarnaast ook met Wiskunde mee te gaan helpen (in de lagere klassen). In het laatste lesuur eindelijk een wiskunde docent te pakken kunnen krijgen, waar ik dus mee zal gaan helpen de komende weken. Details moeten morgen nog komen. Een druk dagje al met al.

Vrijdag was iets relaxter. Overdag Kaapstad in geweest en daar naar een museum over de apartheid gegaan (district 6). Hier een wat breder beeld kunnen krijgen van de apartheid en wat voor impact het gehad heeft op de mensen hier. Een verhaal wat toch zeker indruk gemaakt heeft. Daarna zijn we naar een restaurant geweest in een township (een van de wat betere townships). Het was vooral veel vlees. We kregen worsten, kip en nog een ander stuk vlees (weet niet wat het precies was). Daarnaast zat er ook nog een hele smakeloze pap bij en los daarvan een heel scherp sausje. Was een beetje jammer dat een deel van het vlees (een deel van de worsten) niet helemaal gaar was van binnen... Niks aan te doen... Na het eten (wat dan wel goed was en voor zover het op te krijgen was tenminste) richting kamp gegaan. Onderweg in de eerste file gestaan hier in ZA.

Eenmaal op het kamp (back2basics) aangekomen even mijn bed op kunnen maken (het waren tenten met stapelbedden erin) en 's avonds daar gegeten (weer veel vlees met een soort kaas eroverheen) en als toetje chocoladebrownies met vanille-ijs (it was soo good :)). 's Avonds hebben we djembé-les gekregen en daarna ben ik op tijd naar bed gegaan (nou ja, slapen ging wat moeizaam toen een uur later de rest aardig dronken en heel luidruchtig naar bed ging). De ochtend erop (Zaterdag) hebben we een aantal spellen gedaan (zoals een obstakel-parcours en een wandelen over touwen) en 's middags bij een meer in de buurt een spel gedaan (een vlot bouwen en daarmee een aantal dingen halen die midden in het meer lagen). 's Avonds kip gegeten (overigens was de lunch ook weer vlees) en daarna naar een benefiet-concert van de area-begeleider van het andere dorp geweest. Was best leuk en hij was best goed. Vandaag begon ook weer met enkele spellen, gevolgd door lunch (wat opnieuw vlees was, blij dat ik van vlees houdt XD) en eindelijk de kans om lekker weer naar huis te gaan.

Na het kamp zijn de meeste mensen richting strand vertrokken (hetzelfde strand als vorige week, wat daar redelijk dichtbij was), maar ik ben met de area-begeleider van mijn dorp mee terug gegaan naar Genadendal. Had niet zoveel zin om weer naar het strand te gaan. Zit nu lekker thuis met alle gordijnen en deuren dicht om de hitte buiten te houden (het is hier nu bijna 40 graden). Geen weer om echt iets te doen.

Morgen begint dan eindelijk de echte stage en ik ben heel benieuwd wat het wordt. Moet er wel weer vroeg uit, gezien de school om 7:45 al begint. Ach ja, komt ook wel weer goed. Ben allang blij dat het morgen niet weer zo heet wordt (wordt 30 graden voorspelt). Ik laat nog wel weten hoe het loopt.

Groetjes,
Rick

  • 18 Februari 2014 - 09:07

    Kees-Jan:

    Veel vlees: ik weet het. Volgens mij verhonger je in ZA als je vegetarier bent! ;-)
    Ben benieuwd hoe het met de lessen NaSk en wiskunde gaat de komende tijd. Bedenk (en bied aan) dat jullie ook leerlingen kunnen begeleiden of zelfs een soort huiswerk-/overblijfklas kunnen vormen. Wees pro-actief!
    Wie is de directeur van Emil Weder? Als het dezelfde is als 2 jaar geleden: doe hem dan even de groeten van me. Misschien weet hij nog wel, wie ik ben!
    Heel veel plezier en succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rick

Actief sinds 18 Dec. 2013
Verslag gelezen: 107
Totaal aantal bezoekers 6800

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 03 Juli 2014

Minor Zuid-Afrika

Landen bezocht: