Stellenbosch, Paarl en chocolade - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu Stellenbosch, Paarl en chocolade - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu

Stellenbosch, Paarl en chocolade

Door: R. Franssen

Blijf op de hoogte en volg Rick

10 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Heyhey,

Afgelopen weekend stond er voor ons een uitje gepland met een reisorganisatie die hier allerlei reizen organiseert (waarbij ook veel voor studenten als wij). Zaterdagochtend moesten we om 9 uur verzamelen in Grabouw (ongeveer 45 min rijden vanaf hier). Vanaf daar zouden we met een bus opgehaald worden. 's Ochtends wakker wordend kwamen we er echter achter dat er bij 2 auto's de accu gestolen was (waaronder bij onze auto). Daarnaast was bij ons opnieuw de benzine gestolen (2 dagen eerder ook al). Na een hele hoop geregel, gesprek met de politie, etc, etc, was gelukkig Lizelle (onze area-begeleider) zo vriendelijk ons haar accu te lenen. Ondanks dat we nog steeds een auto te kort kwamen, was daarmee wel genoeg ruimte voor iedereen om te kunnen gaan.

Eenmaal in de auto hadden we al opgebeld dat we te laat gingen zijn, en even daarbij uitgelegd waarom. Dit was gelukkig geen enkel probleem. We kwamen daar een minuut of 10 te laat aan (wat eigenlijk nog best mee viel, we hadden op 1/2 uur gerekend) en we konden vrij snel vertrekken. Op naar Stellenbosch, waar we de studenten tegen zouden komen die daar zouden blijven slapen. Vanuit Stellenbosch zijn we doorgereden naar Paarl Mountain. Het grootste deel zijn we omhoog gereden, maar het laatste stukje zijn we zelf omhoog geklommen. Best wel eng op sommige punten, gezien het behoorlijk stijl was. Eenmaal boven was het wel een prachtig uitzicht (ik heb een panorama-foto vanaf de bovenkant bijgevoegd).
Terug naar beneden (een stukje dan) stond voor ons een picknick klaar. Hier hebben we lekker geluncht en vervolgens zijn we doorgereden naar een wine-estate.

Bij het wine-estate konden we kiezen uit een wijn-proeverij, een bier-proeverij en een chocolade-proeverij. Ik ben (uiteraard) voor die laatste gegaan. In de fabriek waar we zaten maakte ze de chocolade nog volgens oud recept, 70% cacoa, 30% suiker. Hierdoor kon je ook heel duidelijk de verschillen tussen verschillende cacoa-bonen proeven, gezien de smaken heel erg verschilde afhankelijk van waar de chocolade vandaan kwam. We kregen 6 verschillende soorten chocolade. Persoonlijk vond ik die uit Uganda het lekkerst, hoewel de meeste dat niet met me eens waren (het had een hele aardachtige smaak).

Na de chocolade-proeverij was het alweer bijna tijd om terug te gaan. De meeste werden in Stellenbosch afgezet. Enkele zijn doorgegaan richting Grabouw.

Zondag was weer een lekker rustig dagje in Genadendal (hoewel wel heel koud (het was hier net zo warm als in Nederland)).

Groetjes,
Rick

• 10 Maart 2014 - 08:47

Kees-Jan:

Mooie buurt hè? Ik ben daar ook altijd graag en ook ik doe dan altijd de chocolade-proef! De laatste keer kwam ik er misselijk van terug: zoveel had ik gegeten! ;-)
    Wat staat er deze week op het programma? Voel je je al helemaal thuis op school? Hoe gaan de andere leraren met je om?
    Groetjes,
    Kees-Jan