Een goed verschil - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu Een goed verschil - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu

Een goed verschil

Door: R. Franssen

Blijf op de hoogte en volg Rick

20 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Heyhey,

Na een zware week vorige week, was het deze week toch wel even een heel verschil.

Dinsdag ben ik 's middags begonnen met gesprekjes houden met leerlingen (voornamelijk uit de les die zo moeizaam ging) en dit begon in eerste instantie redelijk moeizaam, gezien ze weinig echt wilde zeggen. Heel veel beloftes om het de volgende keer beter te doen, maar veel meer kwam er niet uit. Wel gaven ze aan de manier van lesgeven wel prettig te vinden, dus dat is 1 pluspuntje. 1 van de leerlingen was heel positief over me (ik heb ook met de goede een gesprekje gedaan). Hij gaf aan dat hij vond dat ik beter les gaf dan de eigenlijke wiskundedocent. Een leuk complimentje om mee te nemen.
De les dinsdag ging heel gemakkelijk. Ik had Ruud de helft van de klas gegeven, gezien hij nog steeds niet aan lesgeven toegekomen was en er wat gefrustreerd onder leek. De klas was dus wat kleiner. Niet onaangenaam, want daardoor viel er wat beter op de problemen in te spelen. Het was de laatste les voor de toets, dus dat was zeker niet onaangenaam.

Woensdags begon de les echter wat moeizamer. Nu had ik wel de hele groep voor me. Na een paar minuten een wat moeizame start gehad te hebben lukte het wel goed dit om te draaien. Het laatste halfuur is daardoor heel goed gewerkt en ondanks het moeizame begin een prima lesje.

Donderdag heb ik de rest van de gesprekjes gedaan. Dit kon door omstandigheden woensdag niet doorgaan, dus heb ik dit nu maar gedaan. Nu kwam er wel al iets meer feedback van de leerlingen en hoewel ik nog niet het idee had de helft te weten, kwam er meer uit dan bij de vorige leerlingen. Opnieuw was bijna iedereen positief over de manier van lesgeven. 1 van de leerlingen gaf wel aan graag iets meer uitleg te willen hebben en iets minder zelf proberen, maar ze vond het niet hinderlijk.
De les ging 's middags heel goed. Ik miste er wel een aantal, gezien een deel (degene die in het hostel zitten) naar huis zou gaan. Dit doen ze 1x elke 2 weekenden, en gezien morgen een feestdag is, begint het weekend nu al. Ook nu was de groep dus wel weer wat kleiner, maar we zijn wel in rap tempo door de stof gegaan en door de leerlingen werd het als positief ervaren.

Een hele verbetering dus ten opzichte van vorige week. Nu zorgen dat dat zo blijft.

Groetjes,
Rick

  • 20 Maart 2014 - 17:59

    Mies:

    Fijn te horen dat je hebt kunnen omdraaien naar positief. Misschien een idee om de gesprekjes iets vaker te houden dan voelen ze zich ook serieus genomen. Geniet van het weekend

  • 21 Maart 2014 - 04:03

    Kees-Jan:

    Goed bezig, Rick! Fijn ook dat je Ruud wat lessen hebt kunnen geven. Zo snijdt het mes aan 2 kanten: jij hebt meer tijd voor de leerlingen en hij staat ook een keer voor de klas. Misschien kunnen jullie vaker zoiets doen of zelfs teamteaching! Mogelijkheden genoeg.
    Mooi weekend: weer naar Kaapstad? Veel plezier in ieder geval.

    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rick

Actief sinds 18 Dec. 2013
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 6794

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 03 Juli 2014

Minor Zuid-Afrika

Landen bezocht: