Verschillen - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu Verschillen - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu

Verschillen

Door: R. Franssen

Blijf op de hoogte en volg Rick

05 April 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Heyhey,

Gezien de afgelopen week niet echt bijster interessant geweest is (omdat ik lekker weinig gedaan heb de afgelopen week), en omdat ik weet dat sommige er erg nieuwsgierig naar zijn, hier enkele verschillen tussen het onderwijs hier en in Nederland.

Kom je hier 's ochtends op school en ga je achterin zitten om te observeren, dan zal het eerste zijn wat je opvalt het onze vader. Dat is namelijk iets wat hier iedere dag, dag in dag uit, gedaan wordt voor het begin van iedere lesdag en aan het eind van iedere lesdag. Dit gebeurt uiteraard staand. Vervolgens zal de mentor de leerlingen goede morgen wensen (want de lesdag begint altijd bij de mentor) en de leerlingen toestemming geven te gaan zitten. Weigert een leerling te blijven staan tot hij/zij hier toestemming voor heeft, dan zal hij/zij hierop worden aangesproken. Dit aanspreken gaat, net als alle andere correcties, streng en hard. Kleine correcties zijn hier in het onderwijs niet bekend (of in ieder geval niet bij de lessen waar ik heb gekeken).

Na een kwartier (ongeveer dan) bij de mentor gezeten te hebben, waarbij de mentor enkele dingen vermeld die gaande zijn in de klas (wat met enige regelmaat op een boze manier over het gedrag van de leerlingen gaat), gaat de bel en gaan de leerlingen naar de eerste les. Hierna volgen 7 lessen (ongeacht de dag van de week), waarna de leerlingen uit zijn (mits ze geen extra lessen hebben van o.a. mijzelf).

Het verschil tussen docent en leerlingen is in de lessen merkbaar. Leerlingen dienen stil te luisteren terwijl de docent praat en antwoorden worden meestal in koor gegeven. Praten leerlingen, dan krijgen ze op hun donder (wat iets harder gaat dan in de lessen zoals ik ze in Nederland gewent ben). Hoewel fysieke straffen hier niet echt aan de orde zijn, worden leerlingen dikwijls bij de kraag gevat of wordt er een liniaal voor hun neus op hun tafeltje geslagen. Van wat ik gehoord heb (dus niet uit eigen bron, heb het zelf niet gezien) komen ook fysieke straffen voor, maar dan met name in de lagere klassen van het basisonderwijs (nogmaals, dit heb ik zelf niet gezien). Respect wordt hier zodoende op jonge leeftijd afgedwongen en ook in het middelbaar onderwijs wordt respect op verscheidende manieren afgedwongen. Het verschil tussen leerling en leraar is dan ook groot.

De leerlingen zelf zijn hier niet echt anders dan in Nederland. Waar sommige wellicht zouden verwachten dat de leerling hier zich iets meer bevoorrecht voelt onderwijs te kunnen volgen, is dat totaal niet zoals het hier gaat. Van wat ik van enkele docenten gehoord heb is dit niet op iedere school zo en zijn er (zeker in de townships) zeker leerlingen die dit gevoel wel hebben. De leerlingen hier zij echter redelijk vergelijkbaar met Nederland, alleen dan wat minder gewent aan de Nederlandse luxe. Ook maakt het onderwijssysteem het hier niet echt makkelijker, gezien het Zuid-Afrikaanse onderwijssysteem erop gericht is iedereen dezelfde route te laten volgen. Tot grade 10 (3de klas) is er hierom ook geen sprake van differentiatie. Iedere leerling dezelfde stof in hetzelfde tempo. Zoals de meeste onder ons wel al kunnen bedenken zorgt dit voor de nodige problemen. Leerlingen die het snappen die vervelen zich doordat het tempo veel te laag is, leerlingen die het moeilijk vinden die kunnen het niet bijbenen omdat de stof te moeilijk/ te veel is (het is echt heel veel stof waar ze doorheen moeten, een probleem wat ook door de leerkrachten vaak benadrukt wordt). Dit versterkt nog eens een keer het probleem, want de leerlingen die zich vervelen gaan klooien, waardoor de leerlingen die het moeilijk vinden zich niet goed kunnen concentreren en dus mee gaan doen, gevolgd dat het tempo nog verder omlaag moet omdat de meeste er niks van snappen. Het systeem werkt in dat opzicht dus ook niet mee.

Tot zover enkele verschillen tussen het onderwijs hier en in Nederland. Uiteraard is dit nog lang niet alles, maar naar mijn idee geeft dit wel de grootste verschillen weer.

Voor vandaag staat er nog een braai op de planning met een aantal mensen uit Grabouw (het andere dorp) die vandaag voor het eerst in Genadendal komen. Morgen staat er nog iets van wateractiviteiten bij een groot meer in de buurt op de planning, maar daarover later meer.

Groetjes,
Rick

• 07 April 2014 - 11:25

Kees-Jan:

Hoi!
    Erg interessant! fijn dat je die relatie zo uitvoerig beschreven hebt. Hoe is het voor jou als leraar? HOe ga je ermee om? Heb je collega's al eens verteld hoe het in Nederland gaat?
    Groetjes,
    Kees-Jan