Robbeneiland en een gewone les - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu Robbeneiland en een gewone les - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu

Robbeneiland en een gewone les

Door: R. Franssen

Blijf op de hoogte en volg Rick

15 April 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Heyhey,

Zondag naar Robbeneiland geweest en vandaag voor het eerst ook een gewone les hier gegeven.

Robbeneiland was op zichzelf niet heel erg spectaculair, hoewel best wel indrukwekkend. Na een boottocht van zo'n 30-45 minuten kwamen we aan op het eiland, gevolgd door een bustour langs de gevangenissen, de leemgroeve waar de gevangenen (incl. Mandela) moesten werken, het dorp op het eiland (waar nu het personeel woont), etc. De vrouw voorin de bus vertelde hier het een en ander over de gevangenissen (met uitzondering van de gevangenis waar we nog door zouden gaan), over de groeve, etc.
Na de bustour kregen we een rondleiding van een ex-gevangenen die vertelde over 2 delen van de gevangenis, het deel waar hij zelf in zat (een gezamelijke gevangenis waar je met 40 man in een zaal lag) en het deel waar Mandela gezeten heeft (kleine individuele hokjes). Hierna vertelde hij nog kort iets over Mandela en over zichzelf.
Na afloop moesten we even wachten op de haven (het duurde even voor de boot er was), gevolgd door een lange tocht terug naar het vaste land.

Maandag was eigenlijk een dag als elk ander. Wat gesprekjes met leerlingen, de nieuwe indeling gemaakt voor de extra lessen en als afsluiting een extra les die (hoewel wat rumoeriger dan normaal) op zich lekker liep. Ik merkte wel tegen het einde dat de meeste weg aan het zakken waren, dus heb ik tussentijds een korte pauze ingepland zodat ze even rond konden rennen voor we het laatste deel deden.
Maandagavond naar de Oak&Vine geweest, waar we een 3-gangen-diner kregen, gevolgd door een de film "12 years a slave". En dan dit alles voor maar 95 Rand (zo'n 6,50-7 euro). Best lekker gegeten en een hele indrukwekkende film...

Vandaag heb ik voor het eerst ook een gewone les gegeven. In plaats van enkel de extra lessen leek het me leuk om ook eens een gewone les te geven hier en dus had ik met de wiskunde-docent afgesproken dat ik het 2de uur van een blokuur bij 8B zou geven. Normaal gesproken is dat niet de lastigste klas (hoewel alle grade 8 groepen als een hel bekend staan hier), dus een leuke kans. Toen ik aankwam bij het lokaal was de docent net weg richting de directeur, dus ik heb het meteen even overgenomen en de kids aan het werk gezet. Iets wat met enige moeite ging, maar uiteindelijk redelijk lukte. Na een paar minuten kwam de docent terug en hij nam het weer over. De rest van het uur heb ik gekeken naar waar ze waren, zodat ik een goede start kon maken.
Toen eenmaal de bel ging heb ik de les overgenomen. Ik heb ze even kort vertelt wie ik was (gezien ik maar een leerling of 10 van de ca. 35 kende) en ik heb even vertelt waarom ik de les ineens over nam. Daarna ben ik verder gegaan met de uitleg en hoewel het niet meeviel om ze stil te houden (opnieuw, niet iets abnormaals bij deze leerlingen) ben ik uiteindelijk redelijk snel door de bedoelde stof heen gekomen en heb ik het iets sneller kunnen doen dan de docent het zelf waarschijnlijk zou hebben gedaan. Degene die hun aandacht erbij hadden (wat uiteraard niet iedereen was) hebben er duidelijk wat van op kunnen steken en na afloop wist ik ook dat een groot aantal het een stuk beter door had dan ervoor. Al met al ben ik dan ook niet heel ontevreden over de les.

Tot dusver de lessen tot nu toe. Straks weer een lesje en daarna de tussenevaluatie. Ben benieuwd.

Groetjes,
Rick

  • 16 April 2014 - 16:04

    Thom Somers:

    Ha Rik,

    leuk om te lezen weer. Zou je wat meer foto's kunne plaatsen? Ik bnen heel benieuwd naar hoe het er daar uit ziet en ook naar hoe jij daar voor de klas staat (er kan vast wel iemand een foto van jou maken).

    Veel succes nog!

    Groeten

    Thom Somers

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rick

Actief sinds 18 Dec. 2013
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 6807

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 03 Juli 2014

Minor Zuid-Afrika

Landen bezocht: