Halfway there - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu Halfway there - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu

Halfway there

Door: R. Franssen

Blijf op de hoogte en volg Rick

20 April 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Heyhey,

20 April, wat als ik goed geteld heb betekend dat ik alweer halverwege de reis zit. De dagen razen voorbij, dus tijd voor een update.

Dinsdag na de gewone les gegeven te hebben heb ik zoals gewoonlijk 's middags ook weer een extra les gegeven (toevallig aan dezelfde groep). Een lesje die zonder al te veel moeite verlopen was. Hierna volgde de tussenevaluatie. Hoewel ik wist dat ik niks te vrezen had, toch nog een klein beetje zenuwachtig. Eenmaal daar geprobeerd ook Remko (de begeleidende docent uit Nederland) bij het gesprek te krijgen, maar de internetverbinding op school bleek toch te zwak. Ach ja, geen probleem. De tussenevaluatie verliep op z'n zachtst gezegd geweldig en hoewel ik weet dat je hier alles met een korreltje zout moet nemen (of beter een schepje of nog meer), was de docent uiterst positief over me. Een goed teken dus.

Woensdag en donderdag verliepen net als iedere andere dag. Hier en daar wat gesprekjes, in de pauzes klaar staan voor de leerlingen (en die zijn inmiddels meestal ook druk bezet). Een van de leerlingen heeft in de pauzes eindelijk wat vooruitgang geboekt (wat in de extra klassen nog niet echt gelukt was). Uit de toets bleek dat hij nog wat verder achter lag dan ik in eerste instantie dacht. Hij kon namelijk nog geen 12-3. Na 2 pauzes hard werken kon hij echter al simpele vermenigvuldigingen. Een mooie vooruitgang, hoewel het nog hard werken zal worden als hij een voldoende wil. De les Woensdag liep ook weer goed. Hoewel de opkomst wel wat lager was dan normaal, verliep de rest zoals geplant. Het fenomeen genaamd "Netbal" maakt het me wel wat moeilijk, gezien veel van de meiden nergens anders meer over kunnen praten en de oefeningen met enige regelmaat gelijk met de les valt. Ach ja, dat waait ook wel weer over. De les Donderdag liep duidelijk wat minder. Door toedoen van het paasweekend en de vele plannen die leerlingen hadden (gezien de school een uur eerder uit was) was motivatie en concentratie op een dieptepunt. De les dus ook maar verkort gegeven, even de belangrijkste dingen gedaan en ze daarna maar weekend laten houden, want veel meer zat er niet in.

Dit weekend was tot nu toe heel erg leuk. Waar de meeste mensen weg zijn naar o.a. de Garden Route of een wijnroute reiden, ben ik achtergebleven in het mooie zonnige Genadendal. Ik heb contact gelegd met de buren en ben zowel gisteren als vandaag veel met de buurkinderen aan het spelen geweest. Zowel mij bekende spellen (zoals voetbal) als spellen die mij niet bekend zijn (zoals een soort pool met schijven op een kartonnen plaat). Heel gezellig en ook leuk om wat meer contact te hebben met de omgeving. Wat mij betreft nu al een geslaagd weekend.

Tot dusver wat er tot nu toe gebeurt is. Ik moet toegeven dat de tijd snel voorbij gaat, maar met nog een week of 10 (en een beetje) over zal er vast nog genoeg te beleven zijn.

Groetjes,
Rick

PS: Speciaal voor Thom, bijgevoegd ook een paar foto's van de lessen van Dinsdag en Woensdag.

  • 20 April 2014 - 20:24

    Thom Somers:

    Dag Rick,

    Dank! Leuk om te zien. Wat mij betreft ga je er mee door

    Veel plezier en succes met de tweede helft

    Groeten
    Thom Somers

  • 22 April 2014 - 22:15

    Kees-Jan:

    Heel slim om af en toe eens in je eigen dorp met de buurtbewoners bezig te zijn. Zo leer je het echte leven kennen en door gesprekken met iedereen leer je veel. Ook zullen mensen je eerder accepteren, zowel op school als op straat, als ze merken dat je interesse in ze hebt.
    Pas halverwege? Door al je blogs heb ik het gevoel dat je er al maanden bent! ;-). Geniet van de volgende helft...
    Groetjes,
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rick

Actief sinds 18 Dec. 2013
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 6812

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 03 Juli 2014

Minor Zuid-Afrika

Landen bezocht: