De start van de stage - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu De start van de stage - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu

De start van de stage

Door: R. Franssen

Blijf op de hoogte en volg Rick

18 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Heyhey,

De stage is eindelijk van gang en na 2 dagen stage begint het allemaal eindelijk wat meer vorm te krijgen.

Maandag ben ik vooral aan de gang geweest met het oriënteren op het onderwijs hier. Hoewel ik al wel een paar lesjes gezien had vorige week, leek het me toch een goed idee om nog even wat meer te kijken. Hierin viel opnieuw op dat de lessen die hier gegeven worden heel docentgericht zijn. "Docent praat, leerlingen luisteren" lijkt wel bijna het motto van de manier van lesgeven. Dit is overigens ook niet helemaal waar, want in een gesprek met de leraar later kwam ik erachter dat hij wel graag wat meer interactie met de klas zou willen en hij heeft me gevraagd om hem hier ook nog wat in te helpen (wat ik waarschijnlijk later in de stage ga doen). Ook ben ik Maandag vast een beetje gaan kijken naar wat ik de komende tijd zal gaan doen. Ik heb hierin voorgesteld om de leerlingen die er moeite mee hebben te gaan helpen door extra lessen te geven. Een goed idee, vond de docent, hoewel ik er maandag ook al snel achter kwam dat het wellicht niet zo gemakkelijk zou zijn als gehoopt, gezien iedereen een ander niveau heeft (gezien het basisschool curriculum niet op iedere school hetzelfde is) en het voorlopig om grade 8 (eerste klas) gaat.

Desalniettemin heeft dat me niet tegen gehouden en hoewel er niet echt een goede manier is om na te gaan waar iedereen zit bedacht ik me dat dan de makkelijkste optie is om dat de leerlingen zelf te laten beoordelen op of ze dat willen of niet. Vandaag ben ik dus vooral bij alle klassen nagegaan wie deze lessen denken nodig te hebben en om hiervan een overzicht te maken. Na de eerste pauze heb ik even met de deputy-principal (soort onderdirecteur) overlegt over de mogelijkheden en de praktische zaken en toen kwam ik er al snel achter dat ik er helemaal niet aan gedacht had dat een deel van de leerlingen met een bus van de school gaan (die maar 1x gaat). Bij de klassen waar ik het later op de dag nog nagegaan ben heb ik hier dus wel de plaatsen bij na kunnen vragen, bij de andere zal ik dat morgen nog maar even moeten doen. De vraag naar de lessen is wel behoorlijk. Na alle 4 de klassen gehad te hebben heb ik 42 leerlingen die dit graag zouden willen (van de ca. 120), een flinke groep dus. Voorlopig heb ik dus mijn handen (gelukkig) vol.

Ook had ik vandaag tijdens de stage dat ik bij 1 klas dat we voor het lokaal stonden te wachten (de docent was wat laat) en ik stond met 1 van de leerlingen te praten. Ik weet niet meer precies hoe we erbij gekomen zijn, maar ik kreeg de perfecte kans om even mijn Afrikaans op de proef te stellen en ik sprak even een paar zinnen redelijk vloeiend Afrikaans tegen de leerling. De leerling stond er aardig van te kijken dat mijn Afrikaans toch best wel aardig is en vervolgens stond er een wat grotere groep leerlingen om me heen om te kijken of ik het versta. Gezien de docent er nog niet was ben ik maar met ze mee naar binnen gegaan en al snel kwam de docent zelf er ook aan. Toch wel mooi om heel even te laten zien dat ik goed voorbereid hier naartoe gegaan ben.

Tot slot bleek dat ik Donderdag (toen ik daar kennis kwam maken) letterlijk een meter van een giftige slang gestaan heb. De slang had zich achter de server van het computerlokaal verstopt en is 's avonds tijdens het bal gevonden. Het ging om een hele giftige soort dus is maar goed dat er niks gebeurt is (dacht dat het om de passieve ging, maar dat heb ik dus verkeerd verstaan, bedankt voor het verbeteren Ruud).

Anyway, morgen ga ik aan de gang met het afronden van de lijst met leerlingen (de woonplaatsen die nog ontbreken) en dan mag ik een brief op gaan stellen aan de ouders (in samenwerking met de wiskunde docent) om ze te informeren over het project. Genoeg te doen dus.

Groetjes,
Rick

Ps: In de foto is de school te zien waar ik werk.

  • 18 Februari 2014 - 14:22

    Ruud Gubbels:

    Rick, dat heb je niet helemaal goed verstaan! Er zijn 2 soorten slangen hier in de buurt: Pathadder (hebben ze op het kamp ook over gehad), die inderdaad heel lui is, en de Cape Cobra, de giftigste cobra van Afrika, en die hebben ze gevonden in de server ruimte!

    we waren dus iets dichterbij dood dan je denkt!

  • 18 Februari 2014 - 14:51

    Mies:

    Leuk te horen dat je het naar je zin hebt en dat je goed kunt helpen. Ben wel blij te horen dat je geen aanvaring hebt gehad met de slang brrrr.

  • 18 Februari 2014 - 17:13

    Saskia:

    Leuk te lezen Rick, maar goed dat je pas achteraf meer weet over hoe het zit met die slang.... want als je eenmaal oog-in-oog staat met zo'n jongen, dan helpt je goede voorbereiding op 't Zuid-Afrikaans niet zo. Wel super dat je zo creatief bent om zelf leerlingen te zoeken om extra te ondersteunen. Heel veel succes gewenst!!

  • 18 Februari 2014 - 23:57

    Stephan:

    Fijn dat je de kans krijgt te doen wat je graag wil doen, namelijk lesgeven. Ik denk zeker dat het anders is dan voor een vmbo-klas hier te staan. In ieder geval leuk je hier te kunnen volgen. En anders hebben we nog facebook en zo.

  • 20 Februari 2014 - 22:15

    Jan:

    Hi Rick, goed om te horen dat je het naar je zin hebt en spannende avonturen beleeft. Kijk uit narr je volgende verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rick

Actief sinds 18 Dec. 2013
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 6838

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 03 Juli 2014

Minor Zuid-Afrika

Landen bezocht: