Turning the table - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu Turning the table - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu

Turning the table

Door: R. Franssen

Blijf op de hoogte en volg Rick

19 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Heyhey,

Alweer een week voorbij... Wat gaat de tijd toch snel. Er is weer genoeg gebeurt, dus tijd voor een update.

De lesweek stond heel erg in het teken van zelfstandigheid van leerlingen. Vorige week merkte ik dat ik het niet handig aan had gepakt, dus deze week ben ik het heel anders gaan doen. In de lessen heb ik steeds de eerste vraag op het bord geschreven. Daarvoor heb ik de leerlingen gevraagd een nummer tussen 1 en 25 in hun hoofd te nemen. Vervolgens schreef ik een formule op het bord, waarna ik de leerlingen hun nummer voor die formule op heb laten lossen. Tot zover niks abnormaals, maar nadat iedereen zijn nummer had opgelost, ben ik het helemaal om gaan draaien. Ik heb tegen de leerlingen gezegd dat vanaf dat moment ik de docent niet meer was, maar dat ze het nu onder mijn begeleiding zelf zouden gaan doen. Hierbij heb ik ze in groepjes van 3 verdeeld en ze in groepjes voor het bord gezet (het bord is breed genoeg om, als ik alle borden mag gebruiken, 4 groepjes naast elkaar te zetten). Voor de eerste vraag heb ik de leerlingen precies gezegd wie wat in zijn/ haar groepje zou doen. Bij de tweede vraag heb ik ze aangegeven diezelfde stappen te moeten doen, maar nu moesten ze zelf overleggen wie welk deel zou doen. Tot slot heb ik ze een derde vraag laten maken waarbij ik helemaal niks meer zou helpen. Nu moesten ze het helemaal alleen doen. Bij de vragen heb ik steeds wel aangegeven van welk niveau ik ze wilde hebben (mijn vraag was bijvoorbeeld y=5x, bij de eerste van hun moest er nog een + of - achter, de tweede wat moeilijkere getallen en bij de laatste ook nog ergens een kwadraat erin). Het meest aparte van de les was nog wel dat ondanks dat ik heel veel ontwenning vanuit de leerlingen verwacht had, dat het heel snel en goed ging. In bijna alle klassen pakte de leerlingen het vrijwel meteen goed op en in iedere klas hebben ze veel harder en veel gerichter (als in, wel veel gepraat maar alles ging over de stof) gewerkt dan in alle andere lessen tot nu toe. Dit had ik eerder moeten doen :)

Woensdag heb ik daarnaast ook een les over Nederland gegeven. Heel erg leuk om een keer te kunnen geven en stiekem wisten de leerlingen toch al best wel wat over NL (zo wisten ze al van de koning en koningin, dat de taal er erg veel op lijkt, etc). De les ben ik begonnen met een presentatie over Nederland (na ze gevraagd te hebben wat ze al wisten) en daarna heb ik dropjes uitgedeeld. Ik dacht nog 10 minuten te hebben, maar tijdens het uitdelen ging de bel al... Blijkbaar waren die dag de lessen maar 40 minuten, ipv 50... Ach ja, de dropjes waren toch nog een mooie afsluiting van de les :). Na de les die middag heb ik het er nog met een paar leerlingen over gehad en toen stelden ze ook nog wat vragen Nederland. Hierbij hebben we het ook nog kort even over de geschiedenis tussen Nederland en Zuid-Afrika ter sprake (een van de leerlingen noemde Jan v. Riebeeck daarbij op, hoewel we het er niet uitgebreid over hebben gehad).

Het weekend was op zich redelijk rustig. Zaterdag zijn we al vroeg naar Kaapstad gegaan omdat de 2 jongens van bouwkunde daar een afspraak hadden. In de tussentijd zijn we even door de stad gaan lopen en daarna weer terug, waar ik nog een uurtje of 2 heb zitten lezen. Toen de jongens eenmaal terug waren en de groep compleet was, zijn we richting stadion gegaan. Hier hebben we de rugbywedstrijd tussen de Stormers (Kaapstad) en de Western Force (een of andere Australische ploeg) gezien. De voorspelling was dat de Stormers een wonder nodig zouden hebben om te winnen. Toch hebben we met goede moed de Stormers aangemoedigd en uiteindelijk hebben ze met 24-8 gewonnen. Best een leuke wedstrijd om te zien. Daarna met het grootste deel uit eten gegaan en daarna weer terug naar het hostel en (na nog een uurtje buiten te hebben zitten kletsen met een van de andere die niet mee is gaan stappen) lekker naar bed gegaan. Zondag stond er niet veel gepland. Na wat gedoe rondom de auto's zijn we richting het winkelcentrum gaan in Somerset West (daar is een van de grootste winkelcentra van ZA, zo niet de grootste) gegaan. Volgende week hebben we namelijk een feestje in Grabouw (het andere dorp met studenten) waar het de bedoeling is om als je jeugdheld te gaan. Daar dus maar even de nodige kleren gehaald en na een lange dag shoppen door richting huis.

Tot zover mijn weekje. Deze week ga ik eens even kijken of ik de vooruitgang van vorige week door kan zetten en of ik de leerlingen zo hard aan het werk kan houden. Het vooruitzicht is in ieder geval goed.

Groetjes,
Rick

  • 19 Mei 2014 - 10:05

    Kees-Jan:

    Hoi!
    heb je al een les over Nederland gegeven? Weten de lln überhaupt wat over NL en over waar jij vandaan komt? Hoe gaat men in ZA eigenlijk met de NL-geschiedenis van ZA om? Als je zin hebt, zou ik het leuk vinden om daar wat over te lezen.
    groetjes,
    Kees-Jan

  • 19 Mei 2014 - 10:13

    Rick Franssen:

    Hallo Kees-Jan,

    Goed dat je het zegt, ik was het helemaal vergeten erin toe te voegen... Ik heb die les afgelopen Woensdag gegeven. Ik voeg het nog even ertussen toe.

    Groetjes,
    Rick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rick

Actief sinds 18 Dec. 2013
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 6827

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 03 Juli 2014

Minor Zuid-Afrika

Landen bezocht: