Eerste stageweek zit erop - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu Eerste stageweek zit erop - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu

Eerste stageweek zit erop

Door: R. Franssen

Blijf op de hoogte en volg Rick

21 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Heyhey,

De eerste stageweek zit erop en vanaf volgende week kan ik dan eindelijk wat gaan doen. Deze week vooral bezig geweest met het opzetten van de bijlessen, brieven voor ouders klaarmaken, een programma opzetten voor de leerlingen die met de bus moeten (en dus niet na school kunnen blijven) en ga zo maar door. Het aantal leerlingen die bijlessen willen is nog wat opgelopen, maar 59 leerlingen, waarvan 44 wonend in Genadendal of het hostel van de school. Een flinke groep dus, en een mooie uitdaging voor de komende weken. Vanaf volgende week zal ik elke middag na school (vanaf 13:30) een klasje van 11 leerlingen krijgen om extra lessen te geven. Tot hoe laat dat duurt laat ik volledig van de leerlingen afhangen. Als zij er om 15:00 genoeg van hebben, dan stoppen we om 15:00, willen zij tot 17:00 doorgaan, dan vind ik dat ook goed. Vanaf Dinsdag begint voor de overige 15 leerlingen het programma, a.d.h.v. extra opgave die ze thuis maken en die we in de pauzes bespreken en waar ze dan ook extra uitleg van kunnen krijgen als ze dat willen. Ben benieuwd, maar zie volgende week wel wat dat gaat worden.

Gisteren ook mijn eerste braai door afrikanen gehad en dat gaat toch wel even wat anders dan bij ons. Hier braaien ze door tot al het vlees klaar is en dan pas eten we. Ook gebruikte ze gewoon hout waarvan de kolen die over blijven van het hout onder het rooster gelegd worden. Dat is niet alles, want dat rooster is een dubbel rooster, waardoor alles in 1x omgedraaid kan worden, wat veel efficiënter is en veel gemakkelijker dan ieder stukje apart.

Dit weekend een lekker rustig weekend, gezien de meeste mensen naar Kaapstad gaan. Ik heb de hier een telescoop geregeld, dus als het vanavond helder is (wat het hier meestal wel is) dan kan ik lekker sterren gaan kijken. Heb er zin in.

Goed weekend,
Rick

• 21 Februari 2014 - 16:20

Saskia:

Ha Rick, is dat niet juist het warmste deel van de dag net na schooltijd? Dan moeten die kinderen wel heel gemotiveerd zijn voor jouw bijlessen! Dat lijkt me al een heel mooi compliment vooraf. Veel plezier met de sterren!

• 24 Februari 2014 - 12:25

Kees-Jan:

Ha Rick.
    Welk vlees heb je allemaal al gegeten? Al struisvogel op? Dat vind ik het lekkerst! Maar een mals stukje zebra is ook niet slecht! ;-)
    Hoe was de hemel bover ZA? heb je het zuiderkruis al gezien? Och, natuurlijk... Ken je alle verhalen over dat zuiderkruis? Moet je echt even opzoeken.
    Veel plezier deze week op school!

PS misschien kan je voorstellen om wat proefjes van natuurkunde na school te laten zien! Dan ben je met je vak bezig en je kunt lln motiveren... Vraag desnoods Paul Doorschot om tips!