Monday, monday.... (en donderdag) - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu Monday, monday.... (en donderdag) - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu

Monday, monday.... (en donderdag)

Door: R. Franssen

Blijf op de hoogte en volg Rick

17 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Heyhey,

Zoals beloofd een update over wat er nu allemaal gebeurd is donderdag en het gevolg vandaag.

Donderdag was op z'n kortst gezegd een rampenles. Het begon al wat aan de onrustige kant, maar in eerste instantie niks wat ik niet aan kan, of althans, dat dacht ik. Al vrij snel werd het nog onrustiger en in het eerste half uur ben ik hierom ook niet verder gekomen dan 2 kleine vragen. Na heel veel moeite en bijna iedere mogelijke correctie die ik ken geprobeerd te hebben, had ik het opgegeven en had ik ze dezelfde opdracht gegeven als de dag ervoor, mij laten zien dat ze stil kunnen zijn door 3 minuten stil. 45 minuten en heel veel drukte later was het nog niet stil. Ik heb ze vervolgens heel boos aangesproken en degene die zo druk waren gezegd dat ze Maandag (vandaag dus) na moesten komen. Vervolgens heb ik ze laten gaan en heb ik nog 1 vraag gedaan met een leerling die wel wat wilde leren. Daarna ben ik richting directeur gelopen, hem kort ingelicht (hij had nogal haast) en met de wiskundedocent/ mentor gesproken over wat er gebeurde.

Skip even door naar vandaag, de wiskundedocent heeft nog een keer naar ze herhaalt dat ze na moeten blijven en dat dit gedrag onaanvaardbaar is. Inmiddels was wat uitgebreider met de directeur gesproken en afgesproken dat van de leerlingen die niet op zouden komen dagen of weg zouden lopen de ouders zouden worden gebeld (met waarschijnlijk schorsing als gevolg). Ik heb een aantal oefenopgaven voor ze gemaakt zodat ze de tijd nog wat nuttig konden besteden en er was afgestemd met docenten dat de andere extra les gewoon door zou gaan.

's Middags om 2 uur was het dan zo ver, alles was geregeld, iedereen was op de hoogte en de les was klaar om te beginnen. Ze hebben nu toetsweek (dus verkorte lessen gevolgd door een toets), dus de les begon wat later. Eenmaal daar waren de 13 leerlingen van 8D allemaal daar, de 2 van 8B (die van een eerdere les na moesten komen) waren weggeglipt bij de mentor en waren dus afwezig. Van de groep die de extra les had was een groot deel aanwezig, hoewel de opkomst lager was dan de week ervoor. De extra les liep goed. Ik heb nog een paar dingen herhaalt die de leerlingen graag herhaalt wilden hebben. 1 van de leerlingen van 8D was ook goed op aan het letten (deze leerling heeft Donderdag nog wel geprobeerd, maar raakte snel afgeleid door de rest). Dit was een aangename verrassing, gezien hij een week eerder nog tot de onruststokers behoorde (ik heb een gesprek met hem gehad en dat is dus blijkbaar doorgedrongen). Een goede les die, op de opkomst na, liep zoals het had moeten lopen. Enkele nablijvers, die noodgedwongen in hetzelfde lokaal zaten, hebben nog wel geprobeerd wat onrust te stoken, maar dit werd afgekapt door de mentor of door mij.
3 uur, de extra les was afgelopen (eigenlijk om 5 voor 3, maar goed) en het nablijven zou nog even doorgaan. Het duurde niet lang of 1 van de leerlingen pakte zijn spullen en liep zonder enig weerwoord te geven weg. De rest is wel allemaal gebleven en enkele van hen hebben er ook nog wat van opgestoken. Bij de extra opgaven heb ik hier en daar nog wat kunnen helpen en zij die hun best gedaan hebben, hebben er ook wat aan gehad ook. De andere waren nog altijd vooral aan het proberen te kloten, hoewel hier de gelegenheid toe niet kwam. Al met al niet heel erg onrustig, hoewel ook niet stil. 5 voor 4, rugby-oefening was voorbij en over enkele minuten zou de bus gaan voor de leerlingen van verder weg. De wiskundedocent heeft me hierom even naar buiten gehaald en na overlegd te hebben, is het nablijven iets eerder geëindigd. Niet helemaal zoals bedoelt, maar goed, ze hebben in ieder geval gezeten.

Morgen ga ik met een aantal van hen in gesprek. Nu, na wat goede tips van mijn begeleider in Nederland, meer op de motivatie gericht en op mijn manier van lesgeven. Eens kijken wat voor feedback ik krijg en hopelijk heeft dat een goed effect.

Groetjes,
Rick

  • 18 Maart 2014 - 11:21

    Kees-Jan:

    Hallo Rick,
    Had je dit gedrag verwacht vooraf? En hoe voel je je nu? Vorige week baalde je erg, maar hoe is dat nu? Welke tip ga je als eerste uitproberen? Het zal vanaf nu beslist beter gaan: laat ons maar weten, wat er gebeurd is.
    Heel veel succes!
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rick

Actief sinds 18 Dec. 2013
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 6813

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 03 Juli 2014

Minor Zuid-Afrika

Landen bezocht: