Van oud naar nieuw en weer terug - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu Van oud naar nieuw en weer terug - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu

Van oud naar nieuw en weer terug

Door: R. Franssen

Blijf op de hoogte en volg Rick

23 April 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Heyhey,

Gisteren was het eindelijk zover, de start van het nieuwe systeem waarbij de leerlingen op niveau ingedeeld zouden zitten ipv op klas. Het voordeel zou zijn dat differentieren beter mogelijk zou worden en de tijd effecienter besteed kon worden. Dat was het plan tenminste. Gisteren dan ook alle leerlingen die de les gisteren zouden hebben nog even nagelopen, ze allemaal er even aan herinnert dat ze 's middags de les zouden hebben en dat ze aan het eind van de dag in het wiskundelokaal moesten zijn.

Alles stond klaar, de les kon beginnen. 2 leerlingen waren eral, gezien die het laatste uur daar hadden. Het was enkel nog wachten op de rest. Leuk bedacht, maar daar kwam dus niet veel van. Maarliefst 1 leerling was verstandig genoeg zijn gezicht nog te laten zien, de andere zijn niet gekomen. Tja, wat doe je dan. De 3 leerlingen die wel zijn gekomen vinden het oneerlijk dat ze de enige zijn en zijn dus niet gemotiveerd, de andere zijn er uberhaupt niet en dit moet niet vaker het geval zijn. De leerlingen heb ik in de les dan ook vertelt dat de andere er zeker nog op terug zouden horen en dat ze weten wat er gebeurt als een leerling niet op komt dagen. Daarna de les maar wat ingekort gegeven en ze maar laten gaan. En nu? Dat is dan de vraag die er op komt en er lijken helaas niet zo veel andere mogelijkheden te zijn. Terug naar het oude systeem dan maar. Hoewel differentiatie dan een stuk moeilijker wordt en er veel tijd verloren gaat aan zorgen dat iedereen bij kan blijven, zijn ze er dan tenminste.

Na de les ben ik met een van de leerkrachten gaan praten die (net als mij) even wachtte tot de ergste regen voorbij was. Zij is degene die zorgt voor de netbal training (waar alle meiden hier heel enthousiast op lijken) en ze gaf al aan dat dit zelfs bij haar een probleem is. Zelfs op iets waar iedereen super enthousiast over is, is de opkomst nog altijd beperkt. Weliswaar wat hoger dan de 20-30% die bij mij aanwezig was, maar toch beperkt tot zo'n 60%. Een beetje een apart fenomeen hier, want de dingen waar de leerling zich hier zelf voor opgeeft, worden nog steeds als vrijblijvend gezien. Wellicht iets waar ik een kleine verandering in kan gaan brengen als de leerlingen die niet aanwezig waren zijn/haar nablijfbriefjes gaan krijgen.

Kortom, het nieuwe systeem heeft het een dag uitgehouden en nu maar weer terug naar het oude, want dan zijn de leerlingen tenminste aanwezig.

Overigens heb ik ook nog 2 leuke weekenddagen gehad voor gisteren (het was immers paasweekend). Zondag ben ik (na het stukje geschreven te hebben van Zondag) door de kids uitgenodigd om tegenover mee te komen naar de egg-hunt, waar de kinderen dus naar eieren aan het zoeken waren terwijl de ouders uit de buurt lekker thee zaten te drinken en cake aan het eten waren. Hier een aantal mensen uit de buurt leren kennen en hoewel ik bijna alle namen weer vergeten ben, toch goed om een keer mijn gezicht te laten zien en wie weet wat ervan komt. Maandag ben ik door de kids meegenomen naar een bazaar (een soort markt) die hier elk jaar op paasmaandag is. Hier voor het eerst paard gereden en na wat rondgelopen te hebben en even met wat bekende gesproken te hebben met ze naar het veldje daarnaast gegaan en rugby gespeeld (wat toch wel erg zwaar is).

Tot zover de gebeurtenissen van de afgelopen paar dagen (het is wat kort na mijn vorige verslagje, maar er viel ook genoeg te vertellen na gisteren).

Groetjes,
Rick

• 24 April 2014 - 10:35

Kees-Jan:

Jammer dat de motivatie zo slecht is! Dit lijkt me een leerdoel voor de komende studenten. Heb je enig idee hoe ze daar in de toekomst mee om zouden moeten gaan? Hoe zouden de toekomstige studenten zich daarop voor kunnen bereiden?
    Goed dat je naar de mensen uit de buurt gaat: zo leer je het meeste van de buurt, het land en de mensen kennen. Ik schreef dat al eerder; je ziet wat ervan komt! Prima dus!
    Ik ben de komende 2 weken in Afrika en zal dus niet kunnen reageren.Na 11 mei weer wel!
    Veel succes en plezier!
    Kees-Jan