Tijd om verder te kijken - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu Tijd om verder te kijken - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu

Tijd om verder te kijken

Door: R. Franssen

Blijf op de hoogte en volg Rick

12 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Heyhey,

Met nog maar 5 weken te gaan op de school (vorige week dus 6), leek het me een goed moment om langzamerhand verder te kijken. Ik verwacht niet dat er nog een student direct na mij zal komen, dus hoog tijd om de leerlingen hierop voor te bereiden.

Maandag ben ik hiermee dan ook begonnen. Ik heb de leerlingen vertelt dat ik vanaf deze week meer verantwoordelijkheid op de leerlingen ga leggen en de leerlingen meer zelf dingen te laten doen en opgaves voor elkaar te maken, in plaats van dat ik de opgaven voor ze maak. Zodoende wil ik ervoor zorgen dat de leerlingen weten hoe ze ook elkaar goed kunnen helpen om zo samen toch verder te kunnen mocht daar behoefte aan zijn. Na dit vertelt te hebben heb ik in de les eerst een stukje uitleg gegeven en daarna een opgave op het bord gezet zoals ik dat normaal ook doe. Na deze opgave echter gedaan te hebben heb ik twee leerlingen twee opgaves op het bord laten zetten en de rest van de klas die op laten lossen. Ik merkte dat dit voor enige onrust zorgde, waarschijnlijk voor een groot deel omdat het iets is wat bij de leerlingen geheel onbekend is. Ook was er een momentje waarop een aantal leerlingen even niet meer wist wat ze moesten doen en dat hielp ook niet echt mee aan de orde. Dit is geen ramp, want de lessen erop wist ik in ieder geval dat ik het wat meer moest gaan structureren. Dinsdag liep dat helaas nog niet helemaal zoals het moest en hoewel er wel wat minder onrust was dan Maandag, was het nog wel duidelijk voor verbetering vatbaar.

Woensdag was er geen les, gezien die dag verkiezingen waren. In tegenstelling tot Nederland is dat hier een dag waarbij iedereen vrij is. Rond de school was het erg druk. De school was namelijk het stembureau in Genadendal en bij de verkiezingen werd vooral het ANC (de partij van de huidige president en de partij waar Mandela in zat) nog even flink gepromoot. Zelf heb ik de dag helaas de hele dag aan school moeten werken, gezien er nog het een en ander af moest. Helaas een mooie zonnige dag waar ik weinig vrije tijd op had, maar wel een dag die nuttig besteed geweest is.

Donderdag liep het even helemaal mis. Naast de extra klas had ik ook nog een nablijfgroep erbij zitten en dat werkte niet echt heel erg goed. Er ontstond vrij veel onrust en op een gegeven moment heb ik er maar gewoon een aantal uit gezet. Met een paar leerlingen ben ik nog even verder gegaan, maar uiteindelijk liep het toch wel heel anders dan eigenlijk de bedoeling geweest was... Ach ja, nieuwe week, nieuwe kans. Deze week toch maar wat meer structuur erin zetten en de overgang wat rustiger aan gaan pakken dan vorige week.

Dit weekend naar de Cederbergen gegaan. Vrijdagochtend heel vroeg vertrokken want het was toch best wel een eindje rijden (om en nabij van Nijmegen naar Parijs). Hier dus het grootste deel van de dag in de auto gezeten, met een pauze om even te lunchen. Eenmaal in Citrusdal (de laatste grote plaats voor Gecko creek, waar we zouden overnachten) even boodschappen gedaan voor een weekendje hiken. Uiteindelijk met 3 winkelwagens vol naar buiten (en dat is dan nog exclusief drank). De medewerker wist even niet wat haar overkwam toen we met de karren aan kwamen lopen, maar ach, het was wel grappig. Daarna de auto's volgeladen en door naar Gecko creek. Gecko creek was niet echt een plaats, maar meer een soort camping. Er stonden een aantal tenten voor ons klaar. Naast ons waren er nog 2 belgen, die geluk hadden dat we eraan kwamen gezien ze de auto niet naar boven konden krijgen (en wij ook maar met pijn en moeite). De weg was namelijk een soort klei en dat was nat vanwege de regen. Alle auto's hebben daar dus best wat staan slippen, maar met wat teamwork en wat duwen en trekken hebben we de auto's wel boven gekregen. 's Avonds daar lekker gebraait en daarna vroeg naar bed, want de ochtend erop zou weer vroeg de wekker gaan.
Zaterdag zijn we doorgegaan naar de Cederbergen. Hier zijn we richting de Wolfberg Cracks gegaan. Dit was eerst een aardige klim omhoog en daarna kwam je in een kloof terecht waar je aardig wat obstakels had om overheen te komen. Hier was dan ook het nodige teamwork vereist, want op twee plaatsen was de wand of rots waar we overheen moesten zeker een meter of 2-2,5 hoog. Dus, een man naar boven om van bovenaf iedereen omhoog te trekken en een man beneden om als opstapje te dienen en dan een voor een omhoog. Heel erg leuk om te doen en ook erg mooi daar. Onderweg nog een kleine grottekening gezien en na flink wat klimmen en klouteren een prachtig uitzicht op de top. Terug was een stukje makkelijker, gezien de andere crack (er waren er 2 naast elkaar) een stuk breder was en vrij weinig echte obstakels had (het was wel redelijk stijl, maar het ging best goed). Eenmaal uit de cracks volgde een lange tocht naar beneden (waar we onderweg nog enkele apen gezien hebben die daar ook leven) en daarna weer terug naar Gecko creek voor de 2de braai dit weekend.
Zondag zou vroeg de wekker gaan, maar die was de avond ervoor uitgevallen (volgende keer mobiel uitzetten als ik weet dat ik toch geen bereik heb, anders is de batterij zo leeg...). Gelukkig werd ik vroeg wakker van de wekker van iemand anders 2 tenten verder en om 6:15 stond ik buiten voor de zonsopgang. Om 8 uur wilden we weg zijn, gezien we met 4 man zowel de cave paintings als de waterval wilden zien. Om 8 uur precies zaten we dan ook net in de auto (de zon zelf was nog steeds niet op...). opweg naar de cave paintings. Deze vielen wat tegen, want er was er helaas maar 1. Een beetje jammer. Die ene was wel erg gaaf om te zien, maar het viel daardoor wel erg tegen. De rotsen en het gebied daar was mooi, maar niet heel indrukwekkend na de dag ervoor. Daarna maar door naar de waterval. Dit was nog een aardig eind klimmen en het heeft nog best wat moeite gekost om boven te komen. Onderweg kwamen we de rest nog tegen (de rest heeft alleen de waterval gedaan en is pas later vertrokken). De waterval was echt de moeite waard. Supermooi. Daar nog lekker een uurtje rondgehangen en daarna maar weer naar beneden, want we moesten ook nog een lange weg naar huis maken. Rond half 8 waren we weer terug en daarna maar gelijk doorgereden naar een restaurantje in een dorpje verderop, want we hadden toch best wel honger. Daar lekker gegeten en uiteindelijk om een uur of tien-half elf eindelijk thuis.

Tot zover mijn weekje. Deze week ga ik eindelijk een lesje over Nederland geven (staat voor Woensdag gepland), dus ik ben heel benieuwd hoe dat gaat.

Groetjes,
Rick

  • 14 Mei 2014 - 11:30

    Kees-Jan:

    Zo, eindelijk terug uit Afrika kan ik je blogs weer lezen. Vandaar dat het even stil was vanuit Nederland...
    Ik merk dat je nog steeds tegen dezelfde problemen aanloopt: heb je het idee dat het beter wordt of toch niet? Anders toch eens met anderen erover praten of je iets heel anders kan proberen. Ik kan me nl voorstellen dat het op een gegeven moment nietleuk meer is... Misschien je begeleider of onderwijskundige van het ILS eens vragen?
    Succes en veel plezier!
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rick

Actief sinds 18 Dec. 2013
Verslag gelezen: 97
Totaal aantal bezoekers 6792

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 03 Juli 2014

Minor Zuid-Afrika

Landen bezocht: