Het project is in volle gang - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu Het project is in volle gang - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu

Het project is in volle gang

Door: R. Franssen

Blijf op de hoogte en volg Rick

28 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Heyhey,

Het is alweer een week sinds mijn laatste stukje, dus hoog tijd voor een update. De afgelopen week is het bijlesproject van start gegaan en het is inmiddels in volle gang. Iedere middag (van ma t/m do) geef ik nu extra lessen aan de grade 8 (14 jaar) in Wiskunde. Ook in de pauzes sta ik voor ze klaar om extra uitleg te geven over de stof als er dingen zijn die ze niet snappen (deze tijd geldt met name voor de mensen van verder weg, die ik extra opgaven gegeven heb voor thuis).

Maandag zou het van start gaan en hier bleek het al aardig mis te lopen. De bel ging 's middags en ik stond klaar in het lokaal om de groep van die dag op te vangen. 5 minuten gingen voorbij en er was nog steeds niemand, nog eens 5 en langzamerhand werd duidelijk dat er niemand zou komen. Er was inmiddels een andere docent ook binnen gekomen en we hebben het er met z'n 3'en eens even over gehad. Ze wist me te vertellen dat dit vaak voorkwam en dat de leerlingen niet zomaar uit zichzelf op zullen komen dagen, ook niet als ze zich er zelf voor opgegeven hebben. Ze adviseerde me om de leerlingen voortaan zelf bij het lokaal op te gaan halen en de docent die ze het laatst heeft nog even de namen laten herhalen.

De volgende dag heb ik dit dus gedaan (ik had inmiddels opgezocht wie de laatste docent was en waar hij zat) en dit hielp inderdaad een hoop. Hoewel ik nog altijd maar een deel van de groep mee kon krijgen, was er in ieder geval een groot deel aanwezig. Ik had bedacht ze meteen een beetje te motiveren door ze wat praktischer aan de gang te zetten. De stof die dag ging over het berekenen van bijv. een snelheid, dus ik had bedacht ze van de ene kant naar de andere kant van het plein (die licht zo goed als direct buiten het lokaal te laten rennen en ze vervolgens hun gemiddelde snelheid uit te laten rekenen. Na uitgelegd te hebben wat ze moesten doen en ze aan de slag gezet te hebben draaide ik me even om, gezien ik even wat moest doen voor een van de andere leerlingen. Toen ik echter terug kwam (nog geen minuut later) was ik de halve groep alweer kwijt. Ik had ze redelijk snel teruggevonden (ze waren een andere docent gaan helpen), maar het was me wel duidelijk dat dit soort opdrachten toch niet zomaar gaan. Maar goed, de rest van de les heb ik een redelijk reguliere les voor ze gegeven, om dan toch nog maar wat gedaan te krijgen en hoewel ze niet gewent zijn zoveel vragen te krijgen is het uiteindelijk toch nog een redelijk succesvol lesje geworden.

De dag erop ging gelukkig een stuk beter. De praktische opdracht had ik maar achterwege gelaten om te voorkomen dat ik weer de helft kwijt zou zijn. De les was al met al een redelijk standaard les, maar er zat gelukkig wel veel interactie in (wat al een redelijke overwinning is ten opzichte van de lessen die ze gewent zijn). In de loop van de les begonnen een aantal leerlingen het redelijk goed op te pakken en langzamerhand kwam de handigheid er wel in. Ik kreeg zelfs de vraag voor een paar extra oefeningen voor thuis (die ze hopelijk wel gaan doen).

De les gisteren ging weer een stuk slechter. Niet zozeer vanwege verdwijnende leerlingen, maar vooral vanwege lastige leerlingen. Er waren er maar 6 op komen dagen (maar ik heb bij deze groep wel de namen van degene die dat niet zijn, gezien ik vanaf gisteren aanwezigheid bij houdt) waarvan 3 leerlingen ontzettend vervelend waren. Het groepje van 6 was al net zo lastig als de meeste groepen die ik in Nederland gehad heb, puur vanwege die 3. Na een paar keer er wat van gezegd te hebben heb ik ze aangegeven dat als ze zo door gaan, dat ze kunnen vertrekken en dat ik de namen aan de directeur door zou geven (wat met maar 30 man personeel (niet zeker of dat inclusief of exclusief conciërges en zo is) vergelijkbaar is aan de teamleider in Nederland). Na deze waarschuwing hadden ze gelukkig in de gate dat ze toch iets te ver gingen en wisten ze wat in te dimmen. De andere 3 deden gelukkig beter mee en 1 had aan het einde vrij goed in de gate hoe het moest. Het is een begin.

Volgende week wordt het toch maar even goed de absenten bij houden en even overleggen met de wiskunde docent en de deputy-principal wat we ermee gaan doen want hoewel er nu wel een aantal op komen dagen, is de opkomst toch nog wel erg minimaal. Ach ja, Alles sal rech kom.

Groetjes,
Rick

  • 28 Februari 2014 - 17:52

    Thom Somers:

    Ha Rik,
    Mooi om je verhalen te lezen. Ben benieuwd of je de groep geboeid krijgt! (Niet letterlijk!)
    Hoe ziethet er in les uit? Misschien een paar fotootjes?
    Veel succes en plezier daar

    Groeten

    Thom Somers

  • 01 Maart 2014 - 11:09

    Kees-Jan:

    Hoi!
    Fantastisch verhaal: je wilt een leuke les maken en wanneer je je omdraait, zijn ze weg. Lijkt wel een tekenfilm!
    Toch gewoon blijven proberen, want ze zijn het niet gewend en zodra ze door hebben wat het voordeel ervan is, zullen ze beter gemotiveerd blijven. Doorgaan dus en tegenslagen in het begin voor lief nemen. Proberen? ;-)
    Succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rick

Actief sinds 18 Dec. 2013
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 6830

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 03 Juli 2014

Minor Zuid-Afrika

Landen bezocht: