Een weekend met ups en downs - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu Een weekend met ups en downs - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu

Een weekend met ups en downs

Door: R. Franssen

Blijf op de hoogte en volg Rick

03 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Heyhey,

Het afgelopen weekend was het dan toch eindelijk tijd om naar Kaapstad te gaan en de dingen te zien waar ik zoveel over gehoord had.

Het weekend begon met een bezoekje aan een township daar (ja, die hele grote) en hoewel het niet zo arm eruit zag als het township bij Grabouw, was ook dit een zeer indrukwekkend gebied. Na een rondleiding door een stukje van het township zijn we gaan voetballen met een aantal locals. In eerste instantie stonden we tegen een team van mannen rond de 16-17 of zo, maar tegen het einde waren die allemaal ingewisseld voor knaapjes van een jaar of 10. En nog werden we ingemaakt. Maak nie saak nie, het is wel leuk om te zien hoe goed die kids eigenlijk zijn. We hebben uiteindelijk met 7-8 verloren. Nu zul je misschien het idee hebben dat het dus wel meeviel, maar nee. De scheidsrechter hielp ons enorm, je kon zien dat ze afspraken aan het maken waren om ons te helpen (bijv. hands zo'n 5 meter voor de goal), etc. Al met al een leuk ochtendje.

Nadat we daar klaar waren hebben we daar een lunch gehad en zijn we richting hostel gereden. Na hier even ingechecked te hebben hebben we de auto gepakt en zijn we richting Waterfront gegaan (een heel toeristisch deel van Kaapstad) waar de meiden zijn gaan shoppen en we met de jongens een terrasje gepakt hebben. Toen de meiden eenmaal terug waren (we hadden ze gestuurd waar we zaten) zijn we richting een steakrestaurant gegaan wat er naar ons idee goed uit zag. Enkele mensen wouden nog even wat verder gaan kijken, en uiteindelijk zijn we bij het restaurant ernaast uitgekomen, Tasca. Hadden we het maar niet gedaan... Worst restaurant ever. Nou ja, geheid de slechtste niet, maar goed was het zeker niet. Trage bediening (we moesten 2 uur wachten op eten), slecht eten (het vlees was taai, de vis van andere was helemaal niet te eten, de gamba's vielen letterlijk uit elkaar en iemand had een stuk vlees waar zelfs met een steakmes niet door te komen was). Na afloop hebben we uiteraard de fooi afgetrokken van het bedrag, want die hadden ze duidelijk niet verdient. Een van ons werd nog tegengehouden door een van de obers en we zijn toen even teruggelopen om uit te leggen dat dit echt niks was en dat ze die ook niet zouden krijgen. Eenmaal terug in het hostel ben ik maar meteen richting bed gegaan.

De volgende dag stond een rit door het gebied ten zuiden van Kaapstad geplant. Het eerste stuk van de rit was mooi om te zien. Hier en daar hebben we even een korte pauze genomen om foto's te maken (waarvan ik er misschien straks na school nog een paar op kan zetten) en we zijn naar Boulders geweest, een strand met heel veel pinguins. Hier zitten er veel gezien haaien daar niet kunnen komen vanwege de rotsen (vandaar ook de naam, Boulders). Een mooi strand om te zien, maar we waren er vrij snel op uitgekeken. We zijn daar nog even gaan lunchen en vast wat souvenirs gaan halen voor de familie (je kan ze maar vast hebben nietwaar) en vervolgens doorgegaan naar wat had het mooiste deel van de route moeten worden, Kaap de goede hoop (met de rest van het park eromheen).
Eenmaal daar aangekomen begon het net een beetje te druppen, maar we hadden het idee dat dat niet zolang zou duren. Dat bleek helaas minder waar, gezien het eenmaal binnen alleen maar harder begon te regenen. We zijn eerst naar Cape Point gereden (een rots vanuit waar je normaal de overgang tussen de oceanen kan zien), maar daar viel niks te zien gezien het heel erg dichtgetrokken was. Onderweg zijn we nog wel even gestopt om foto's te maken van een baviaan die daar rondliep (die zitten er veel en we hebben er meerdere gezien). Na Cape Point zijn we doorgereden naar Kaap de goede hoop zelf (het meest zuidwestelijke punt van Afrika (let op! niet het meest zuidelijk)), waar we naar een paar foto's ook weer snel weg waren vanwege het slechte weer. Een beetje jammer, maar ach, volgende keer beter.

Nadat we daar weg waren zijn me maar richting Greyton gereden (een dorpje zo'n 5 km van Genadendal af) waar we hebben gegeten (wat nu wel lekker was) en daarna zijn we weer lekker op huis aan gegaan.

Al met al een weekend met heel wat ups en downs...