Een lastige maar leuke week - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu Een lastige maar leuke week - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu

Een lastige maar leuke week

Door: R. Franssen

Blijf op de hoogte en volg Rick

07 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Heyhey,

Met weer een schoolweekje voorbij is er weer genoeg gebeurt om over te vertellen. Genoeg lessen die anders gingen dan verwacht en genoeg leermomenten.

Maandag begon de dag redelijk gebruikelijk. Ik kreeg de vraag van een van de docenten om een toets uit te werken op de computer (vorige week had ik er al enkele voor hem gedaan), maar gezien Ruud hem vooral helpt heb ik hem voorgesteld het eerst aan Ruud te vragen. Later heb ik hem in de pauzes aangeboden om hem te leren hoe hij ze zelf zo uit kan werken, zodat hij dit straks ook zelf kan. Dit heeft hij aangenomen en hier ben ik 's middags ook even mee bezig geweest. Nadat de bel eenmaal gegaan was ben ik met mijn extra les begonnen. Dit maal was tot mijn verbazing bijna iedereen aanwezig. Ik zou deze keer 8A hebben, wat over het algemeen bekend stond als de moeilijkste klas (ik had ze nog niet gehad gezien ze er vorige week niet waren). Ik had me al redelijk op een lastige klas voorbereid, maar tot mijn verbazing viel dat voor de verandering reuze mee. Sterker nog, dit was denk ik de makkelijkste les tot nu toe hier. Ik hoorde later wel dat ik de wat gemakkelijkere leerlingen had, maar toch een lesje waar ik zeer tevreden over ben.

Dinsdag had ik voor de verandering ook in een van de pauzes een leerling. Het was maar een hele kleine vraag, dus ik had haar zo geholpen (in de pauzes kunnen ze vragen stellen, dit is vooral omdat een aantal leerlingen verder weg woont en dus de extra lessen niet kunnen volgen). In de les 's middags was de opkomst helaas weer een stuk lager. Ook ging de les wat moeizamer dan Maandag, hoewel het niet heel extreem was en het goed te handelen was. Overigens is een foto van de groep aan het werk bijgevoegd, samen met nog wat meer foto's van de school en mijn lokaal.

Woensdag ben ik overdag het computerlokaal eens ingedoken. Gezien ik geen werk meer had voor overdag had ik aan de directeur voorgesteld om er eens naar te kijken en om eens te kijken of er iets mee te doen was. Er waren al 2 mensen daar aan het werk om alles weer aan de praat te krijgen (gezien alles losgetrokken was na het incident met de slang). Dit ging echter lang niet zo gemakkelijk als ik dacht, dus na een tijdje uit frustratie maar eens de medestudenten van ICT opgebeld om te kijken of die tijd hadden om mee te helpen. Dit was gelukkig het geval, dus ruim een half uur later stonden we met 5 man in het computerlokaal te zoeken naar de oplossing. Echter 1 1/2 uur later waren we nog niet echt veel verder, dus daar is Woensdag niks van gekomen. Ik heb de directeur ingelicht over wat we gedaan hebben en hij zou verder gaan kijken om iemand te krijgen om het gemaakt te krijgen.
De les begon al aardig wat anders dan normaal. Dit keer was een medestudent die de deputy-principal helpt. Op voorstel van haar hebben we de leerlingen die de extra les volgen in het lokaal apart gezet, toen de rest laten vertrekken en vervolgens in dat lokaal de les gegeven. Ik had al begrepen dat de klas die dag erg onrustig was en dit bleek in de les ook helemaal waar te zijn. Gedurende de les heb ik aardig wat correcties moeten toepassen om behandeld te krijgen wat er behandeld moest worden. Ondanks dat het wat moeite gekost heeft, zijn we er wel doorgekomen.
Het meest aparte deze les was een leerling die er echt geen zit in had en probeerde weg te lopen. Uiteraard is dat niet de bedoeling, dus ik was hem achterna gelopen heb hem bij zijn tas gepakt. De tas deed hij af en die heb ik in het lokaal gezet. Echt aanspreekbaar was hij niet, dus ik had het er maar even bij gelaten met de bedoeling na de les een gesprek met hem aan te gaan. Na een kwartier buiten te hebben gezeten zag hij echter de kans om zijn tas terug te pakken en hij is er snel vandoor gegaan. Helaas was hij Donderdag niet op school, dus dat gesprek is er nog niet van gekomen, maar die volgt volgende week nog wel. Tijdens de les heeft een andere leerling ook geprobeerd weg te lopen, maar die was gelukkig wel gewoon aanspreekbaar, dus die ging ook (met wat tegenzin) weer terug op zijn plaats zitten. Hij gaf na afloop wel aan volgende week meer zijn best te gaan doen in een gesprekje die ik later met hem had.

Gisteren was een dagje waarin vooral weinig te doen was. De lessen waren al wat korter vanwege een assembly 's middags (om gedag te zeggen de leerlingen van het overbetuw college die hier waren), waardoor ook mijn idee van het rooster redelijk door de war lag. Tijdens de lessen zouden ze een oefentoets maken, dus er viel ook weinig om op te observeren. Aan het begin van de middag ben ik nog even het computerlokaal in gedoken om te kijken of ik nog wat kon doen. Tot mijn verbazing werkte de computers nu wel (de rede lijkt niemand te weten), dus ik heb gelijk even een back-up gemaakt van een hele hoop documenten die erop stonden (waar niemand bij kon en de docenten zich aardig zorgen om maakte). Daarna de directeur maar even geadviseerd om van de rest een back-up te maken, zodat als dit weer gebeurt, hij in ieder geval alles nog heeft (hij heeft overal toegang toe, vandaar dat hij dat zou moeten doen).
In de les na de assembly had ik me al voorbereid op een hele lage opkomst. Ditmaal kon het idee van de dag ervoor niet uitgevoerd worden gezien de leerlingen tussendoor naar die assembly moesten. Een van de docenten had een notitie gemaakt van iedereen die er zou moeten zijn en heeft ze allemaal nog even toegesproken op het belang ervan. Tot mijn verbazing waren de meeste ook nog aanwezig ook (7 van de 9 waren aanwezig). Van de 7 waren er echter 3 die heel erg storend gedrag aan het vertonen waren (2 waarvan dezelfde als de week ervoor, een van de 3 van vorige week was nu ziek. De 3de was nu voor de eerste keer). Dit ging op den duur zover dat ik die 3 eruit gestuurd heb. Op dat moment kreeg ik al heel snel reacties in de trant van "nee, nee, ik wil blijven zitten, ik ga nu wel opletten", etc. Ik heb echter voet bij stuk gehouden en ze eruit gestuurd. 1 is daarna vrij snel naar huis vertrokken, met de andere 2 heb ik na afloop een gesprek gehad over hun gedrag en waarom ik ze eruit gestuurd heb (met degene die vertrokken was doe ik dat volgende week ook nog). In het gesprek leken ze wel te begrijpen waarom ik dat deed en leken ze langzamerhand in te zien dat ik daar wel voor hun sta en niet omdat ik het leuk vind ze daar te houden. Volgende week maar eens kijken of het een effect achterlaat bij ze.

Ach ja, al met al een redelijk lastige week, maar zeker met een aantal leuke en vooral leerzame momenten.

Groetjes,
Rick

Ow ja, en we kregen gisteren bericht dat we de komende tijd tussen 6 en 9 's ochtends, 2 en 4 's middags en 10 en 12 's avonds mogelijk geen stroom hebben. Gistermiddag zaten we inderdaad zonder, gisteravond hadden we wel gewoon stroom. Komt doordat de grootste energie-leverancier (ESKOM) de vraag niet bij kan benen doordat veel kool/ koolmijnen te nat geworden zijn (zoiets). Beetje balen....

  • 07 Maart 2014 - 12:20

    Mies:

    Zo te lezen zijn ze je nog aardig aan het uitproberen, maar je doet het goed. Ff volhouden.

  • 08 Maart 2014 - 00:29

    Stephan:

    Heerlijk om te zien wat je meemaakt. Vooral volhouden om dit allemaal te delen, We love it, and i love you.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rick

Actief sinds 18 Dec. 2013
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 6842

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 03 Juli 2014

Minor Zuid-Afrika

Landen bezocht: