Een onrustig weekje - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu Een onrustig weekje - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu

Een onrustig weekje

Door: R. Franssen

Blijf op de hoogte en volg Rick

13 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hey,

Weer een weekje lessen gehad en het was me het weekje wel..... Maandag t/m Woensdag waren de lessen redelijk moeizaam, hoewel nog best te doen. De kinderen wat druk, motivatie was bij de meeste ver te zoeken en een uitdaging om nog wat gedaan te krijgen was het zeker. Er is echter wel 1 lichtpuntje, de opkomst is nu wel wat ik het wil hebben, bijna allemaal tot allemaal.

Maandag ging wat onrustiger dan ik dacht, waar ik vorige week nauwelijks kon merken dat het de lastigste klas was, was dat nu toch wel meer te merken. Enkele ordeverstoringen hier en daar waren aan de orde, maar die waren redelijk te verhelpen en erop ingrijpen was goed te doen. Tenminste, tot er een auto vlak buiten het lokaal de muziek dusdanig hard had staan dat je het in het lokaal goed kon horen. Zo goed, dat sommige leerlingen het idee hadden om even mee te gaan zingen, gevolgd door een heldere correctie, waarna ze verstandig genoeg waren dat toch maar niet te doen. Met wat ups en downs verliep de les echter redelijk goed en we konden op tijd naar huis.

Dinsdag ging niet heel erg anders. De eerste les met een 100% aanwezigheid, dus ik dacht dat het goed begon. Dat was tenminste het geval tot er 2 besloten spullen te pakken en te gaan. Deze 2 hebben uiteraard de dag erop een gesprekje en een briefje voor de ouders gekregen, met daarop het bericht dat zijn/haar dochter na moet komen aanstaande Maandag. Na enige verbazing en enig gegrinnik later kon de les echter gewoon verder en, opnieuw met wat ups en downs, al met al een succesvol lesje.

Woensdag ging het wat moeizamer. Veel drukke leerlingen en de opmerking "Ek het honger" wat, ondanks ze al 7 3/4 keer vertelt te hebben extra eten mee te nemen, nog altijd een standaard zinnetje is voor "Ek wil na huis" (of dat ze weer geen eten mee hebben en het als excuus proberen te gebruiken). Na een onrustige les heb ik ze dus nog een klein opdrachtje gegeven voor ze van mij mochten gaan. Laten zien dat ze stil kunnen zijn. En hoe laat je dat dan zien? Door 3 minuten volledige stilte. Praat er weer 1, dan beginnen de 3 minuten opnieuw. Niet echt een moeilijke opdracht leek me en ik had verwacht met 5 minuten buiten te zijn. Het duurde echter ietsje langer, namelijk ruim 20 minuten. U hoort het goed, ze hebben 7x de tijd nodig gehad om weg te komen. Ach ja, hopelijk is de boodschap enigszins overgekomen.

Het lesje van vandaag ga ik voor nu nog niet al te veel in. Mede omdat dit nog een flink staartje gaat krijgen aanstaande Maandag. Voor hen die nieuwsgierig zijn (en niet mijn begeleider zijn), laat ik vast zeggen dat het eindigde met een gesprek met de directeur en de mentor, er een lichtschakelaar gesneuveld is (hoewel, 2 schroefjes en het is weer gemaakt en je kunt het licht er nog wel mee aan en uitzetten, dus niet heel extreem gesneuveld, maar toch) en ik Maandag een hele lange dag ga krijgen, gezien ik een flinke nablijfgroep heb tot een uur of 5 (ter vergelijking, school eindigt om 20 over 2, de extra les om uiterlijk 3 uur).

Nu eerst maar even een welverdiend (al zeg ik het zelf) weekend en volgende week weer een flinke taak voor de boeg.

Groetjes,
Rick

Ow ja, en ons kraanwater in de badkamer (koude kraan) is net hele sterke thee, of ja, zo ziet het eruit dan. Het heet niet voor niets Theewaterskloof

  • 13 Maart 2014 - 22:13

    Kees-Jan:

    Het blijft leuk om je verhalen te lezen. Zo te lezen, leer je veel. Ik weet zeker dat je er volgend jaar op de lio veel plezier van zult hebben.
    Mooi weekend! Ga je weer wat leuks doen?
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rick

Actief sinds 18 Dec. 2013
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 6842

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 03 Juli 2014

Minor Zuid-Afrika

Landen bezocht: