Een weekend wat veel goed maakt - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu Een weekend wat veel goed maakt - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rick Franssen - WaarBenJij.nu

Een weekend wat veel goed maakt

Door: R. Franssen

Blijf op de hoogte en volg Rick

16 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Heyhey,

Na een zware week vorige week was het weekend wel weer super. Zeker een weekend wat heel veel weer goedgemaakt heeft.

Vrijdag zijn we om een uur of 12 vertrokken richting Kaapstad. De bedoeling was veel eerder al, maar gezien degene die eerder gingen wilden gaan shoppen, ben ik pas later vertrokken. Na enig zoeken om het weer te vinden, kwamen we vlak voor 4 uur aan in het hostel. Snel even de spullen uitgeladen (er was al ingechecked) en rap door, want we wilden de tafelberg gaan beklimmen. Je hoort het goed, klimmen. Klimmen wil echter wel zeggen dat je voor zonsondergang wel echt boven moet zijn, anders heb je een probleem. We hadden gehoord dat het 2 uur lopen zou zijn, dus het tempo moest er een beetje in zitten. 15 minuten later stonden we dan ook aan de voet van de berg. Nou ja, voet, we zaten al op enkele honderden meters hoogte, maar dat was zo'n beetje de hoogte waar de wegen eindigen en het wandelen begon. We vroegen nog even aan de verkeersregelaar hoe lang het ongeveer lopen was, en hij gaf aan dat het voor wat fittere mensen (want zo zagen we er kennelijk uit) met 1 uur tot 1 1/2 uur te doen moest zijn. Mooi, nu eens kijken hoelang het zou duren. 16:15, klaar om te gaan. Het klimmen, of eigenlijk het traplopen van rots naar rots (met aardige hoogteverschillen), was op z'n zachtst gezegd zwaar. Een pauze op z'n tijd was ook zeker nodig, om even weer op adem te komen en voor mij de gelegenheid om weer even bij te komen (ik liep meestal achteraan samen met nog iemand, 2 andere liepen iets sneller). Na een mooie tijd van 1 uur en 15 minuten waren we boven. Een hele mooie tijd, vanaf boven een prachtig uitzicht en een voldaan gevoel. Met de laatste paar liften naar beneden gegaan (4 met de 2 na laatste, een paar met die daarna en een paar met de laatste), wat foto's gemaakt en daarna terug gegaan richting hostel. Vanuit hier even lekker gaan eten (ik had struisvogel willen proberen, maar de struisvogel filet was op :/) en daarna snel richting bed.

Zaterdag weer terug naar Khayelitsha (het grootste township van de west-kaap), waar we na een rondleiding en een Xhosa-lunch weer tegen enkele locals hebben gevoetbald. Dit keer ene wat luxer veld, een wat strengere scheidsrechter en wat fanatiekere tegenspelers. Uiteindelijk met 4-2 verloren. Daarna zijn we teruggegaan naar het township, waar we met de hele groep zouden verzamelen, want ze zouden een verrassing voor ons hebben. Eenieder had al vermoed dat het een braai zou zijn en dit bleek ook helemaal waar. Eenmaal terug merkte we veel spelende kinderen op straat en al vrij snel werden we omringd door kinderen. Urenlang met de kids gespeeld en heel veel kinderen op mijn schouders gehad. Geweldig om mee te maken. Ik hoorde eerder op de avond van een van een meisje die daar woonde (waar ik mee in gesprek geraakt was) dat er zo veel kinderen op straat lopen omdat hun ouders ze de schuld geven van de problemen daar. De kinderen worden dus als het ware door hun ouders uitgekotst en krijgen dus zelden aandacht. Heel erg leuk dus ook om ze een avond de aandacht te geven die ze anders nooit krijgen. Na urenlang met de kinderen gespeeld te hebben en heerlijk gegeten te hebben weer teruggereden richting hostel. Dit keer mocht ik rijden, dus dat was wel even spannend (ik had nog nooit zelf in Kaapstad en omgeving gereden). Bij het wegrijden werd ons nog wel even vertelt zeker het eerste stuk (in Khayelitsha) ramen dicht te houden en deuren op slot. Het was immers Zaterdagavond en dan moet je daar oppassen. Eenmaal in het hostel met een paar Nederlanders gepraat die door heel Afrika gereisd waren met het openbaar vervoer (ze waren vanaf Caïro in 7 maanden naar Kaapstad (hun eindbestemming) gereisd), gevolgd door een douche en daarna snel naar bed.

Zondag opnieuw op tijd eruit. Om 12 uur moesten we namelijk op Lion's head (een berg naast de tafelberg) staan en we gingen ervan uit eerst nog een stuk te moeten klimmen. Na gebeld te hebben werd ons vertelt naar de 2de parkeerplaats te rijden, wat op Signel hill was (wat daar weer naast ligt). Om 11 uur waren we daar en na een half uurtje was het tijd om te gaan paragliden. Van zo'n 350m hoogte de berg afrennen. Een minuut of 10-15 in de lucht gehangen. Prachtig om te doen (helaas ook redelijk duur om te doen). Daarna richting Surfer's corner gereden om te kijken naar de mensen van de groep die zijn gaan surfen. We waren helaas al te laat toen we daar aan kwamen. Nog even op het strand gelegen, lekker geluncht en daarna op naar huis. Morgen weer een hele aparte dag, dus vanavond maar weer vroeg naar bed.

Groetjes,
Rick

• 18 Maart 2014 - 11:13

Kees-Jan:

Leuk hè, om in Kaapstad te zijn! Behalve als je in Kalysha woont... Word je niet stil van de grote verschillen? Merk je dat op school eigenlijk ook?